“Mijn bordspel laat scholieren nadenken over het klimaat”

Booy Michielsen uit Tilburg is docent aardrijkskunde op een middelbare school. Met zijn zelfontwikkelde bordspel ‘Windkracht!’ helpt hij scholieren om zich bewust(er) te worden van klimaatverandering.

“In augustus 2021 kwam er weer zo’n vuistdik klimaatrapport van het IPCC uit. Als docent aardrijkskunde vertaal ik dit soort belangrijke rapporten graag naar mijn lessen. Ik prikkel mijn leerlingen door hen op verschillende manieren en vanuit diverse invalshoeken te laten nadenken over de stof. Bij het klimaatvraagstuk is dat een flinke opgave. Ik kwam nu zelf niet eens door dat rapport doorheen. Dus ik dacht: ik moet hier een leukere werkvorm van maken, zodat mijn leerlingen op hun eigen manier het thema klimaatverandering kunnen ontdekken.

Leuk en leerzaam

Het leek me leuk om leerlingen als burgemeester hun eigen stad klimaatneutraal te laten maken. Dat idee resulteerde in een compleet bordspel, ontwikkeld door een Nederlandse uitgever. Spelers – maximaal vijf – kunnen allerlei vormen van duurzame energie toepassen in hun stad en experts verzamelen. Daarbij worden ze overvallen door allerlei gebeurtenissen en leren ze over de voor- en nadelen van energiebronnen. Dat is leuk en leerzaam.

Concreter en meer behapbaar

Weet je wat het is? Jongeren verzuipen in alle informatie over klimaatverandering. Ze weten niet wat wel of niet goed is om te doen, terwijl ze wel dagelijks met de gevolgen te maken hebben. Door het spel wordt het thema concreter en meer behapbaar. Ik merk dat leerlingen na het spelen meer bezig zijn met het maken van duurzame keuzes in hun dagelijks leven, zoals afval scheiden of minder vlees eten. En dat ze dit ook met hun gezinsgenoten bespreken. Dat is precies wat ik voor ogen had toen ik het spel ontwikkelde.

Een mooi voorbeeld van de klimaatburgemeester van onze buurgemeente Tilburg. Laat je inspireren en lees het hele verhaal van Booy.

Lees het verhaal van klimaatburgemeester Booy Michielsen